UCHWAŁA NR XXXVIII/331/2013

UCHWAŁA NR XXXVIII/331/2013 RADY MIEJSKIEJ W SUPRAŚLU z dnia 30 października 2013 r. w sprawie odrzucenia wniosku mieszkańców o przeprowadzenie referendum lokalnego w przedmiocie podziału Gminy Supraśl poprzez wydzielenie z części Gminy Supraśl nowej gminy – Gminy Grabówka o terytorium w granicach wyznaczonych przez obręby geodezyjne: Zaścianki, Sobolewo, Grabówka, Henrykowo, Sowlany obejmujących miejscowości: Zaścianki, Sobolewo, Krasny Las, Majówka, Zielona, Izoby, Stary Majdan, Grabówka, Henrykowo, Drukowszczyzna, Sowlany, a tym samym wystąpienie przez Radę Gminy w Supraślu z wnioskiem do Rady Ministrów o wydanie rozporządzenia w powyżej wskazanym zakresie - jako plik do pobrania poniżej
GGSSS SGS

UCHWAŁA NR XxXVIII/331/2013

  • RADY MIEJSKIEJ W SUPRAŚLU

  1. 30 października 2013 r.

w sprawie odrzucenia wniosku mieszkańców o przeprowadzenie referendum lokalnego w przedmiocie podziału Gminy Supraśl poprzez wydzielenie z części Gminy Supraśl nowej gminy - Gminy Grabówka o terytorium w granicach wyznaczonych przez obręby geodezyjne: Zaścianki, Sobolewo, Grabówka, Henrykowo, Sowlany obejmujących miejscowości: Zaścianki, Sobolewo, Krasny Las, Majówka, Zielona, Izoby, Stary Majdan, Grabówka, Henrykowo, Drukowszczyzna, Sowlany, a tym samym wystąpienie przez Radę Gminy w Supraślu z wnioskiem do Rady Ministrów o wydanie rozporządzenia w powyżej wskazanym zakresie

    • Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594, poz. 645) oraz art. 18 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym (Dz.U. z 2013 r. poz. 706) - uchwala się, co następuje :

§ 1. 1. Odrzuca się wniosek mieszkańców o przeprowadzenie referendum lokalnego w przedmiocie podziału Gminy Supraśl poprzez wydzielenie z części Gminy Supraśl nowej gminy - Gminy Grabówka o terytorium w granicach wyznaczonych przez obręby geodezyjne: Zaścianki, Sobolewo, Grabówka, Henrykowo, Sowlany obejmujących miejscowości: Zaścianki, Sobolewo, Krasny Las, Majówka, Zielona, Izoby, Stary Majdan, Grabówka, Henrykowo, Drukowszczyzna, Sowlany, a tym samym wystąpienie przez Radę Gminy w Supraślu z wnioskiem do Rady Ministrów o wydanie rozporządzenia w powyżej wskazanym zakresie.

2. Uzasadnienie rozstrzygnięcia określonego w ust. 1 stanowi załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Supraśla.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący Rady

  • mgr Wojciech Fiłonowicz

U z a s a d n i e n i e

W dniu 30 września 2013 r. do Urzędu Miejskiego w Supraślu wpłynął wniosek mieszkańców gminy Supraśl z dnia 30 września 2013 r. o przeprowadzenie referendum lokalnego w przedmiocie podziału Gminy Supraśl poprzez wydzielenie z części Gminy Supraśl nowej gminy - Gminy Grabówka o terytorium w granicach wyznaczonych przez obręby geodezyjne: Zaścianki, Sobolewo, Grabówka, Henrykowo, Sowlany obejmujących miejscowości: Zaścianki, Sobolewo, Krasny Las, Majówka, Zielona, Izoby, Stary Majdan, Grabówka, Henrykowo, Drukowszczyzna, Sowlany, a tym samym wystąpienie przez Radę Gminy w Supraślu z wnioskiem do Rady Ministrów o wydanie rozporządzenia w powyżej wskazanym zakresie.

Do wniosku dołączono 187 list z podpisami osób popierających inicjatywę przeprowadzenia referendum.

Wniosek zawierał następujące pytanie referendalne:

Czy jest Pan/Pani za podziałem Gminy Supraśl poprzez wydzielenie z części Gminy Supraśl nowej gminy - Gminy Grabówka o terytorium w granicach wyznaczonych przez obręby geodezyjne: Zaścianki, Sobolewo, Grabówka, Henrykowo, Sowlany obejmujących miejscowości: Zaścianki, Sobolewo, Krasny Las, Majówka, Zielona, Izoby, Stary Majdan, Grabówka, Henrykowo, Drukowszczyzna, Sowlany, a tym samym wystąpienie przez Radę Gminy w Supraślu z wnioskiem do Rady Ministrów o wydanie rozporządzenia w powyżej wskazanym zakresie ?

W dniu 1 października 2013 r. Burmistrz Supraśla przekazał w/w wniosek Przewodniczącemu Rady Miejskiej zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 706) zwanej dalej ustawą oraz jednocześnie wystąpił do Wojewody Podlaskiego z wnioskiem o przeprowadzenie analizy przed referendum lokalnym w trybie art. 4 c ust. 3 i 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2013 r. poz. 594, poz. 645).

Następnie Rada Miejska w Supraślu uchwałą Nr XXXVII/323/2013 z dnia 7 października 2013 r. dokonała wyboru ze swojego grona komisji do sprawdzenia, czy wniosek mieszkańców o przeprowadzenie referendum w sprawie utworzenia nowej gminy odpowiada przepisom ustawy, zwanej dalej Komisją. Komisja rozpoczęła pracę w dniu 10 października 2013, a zakończyła w dniu 24 października 2013.

W toku swojej pracy Komisja badała czy wniosek mieszkańców odpowiada przepisom ustawy, a w szczególności:

              1. czy wniosek wpłynął w terminie określonym w art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 706) zwanej dalej ustawą - tj. w terminie 60 dni od złożenia powiadomienia o zamiarze przeprowadzenia referendum,

              2. czy wniosek został złożony przez uprawniony podmiot wskazany w art. 12 ust.2 ustawy,

              3. czy osoby w liczbie dwudziestu, wskazane jako inicjator referendum, które podpisały się pod wnioskiem o przeprowadzenie referendum są tymi samymi osobami, które podpisały się pod powiadomieniem złożonym w dniu 2 sierpnia 2013 r. do Burmistrza Supraśla o zamiarze przeprowadzenia referendum, a także czy osobom tym przysługuje prawo wybierania do Rady Miejskiej w Supraślu,

              4. sprawdzenie, czy pytanie referendalne w złożonym wniosku szczegółowo określa proponowane zmiany w podziale terytorialnym państwa na podstawie art. 4c ust.5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym,

              5. sprawdzenie, czy inicjator spełnił obowiązek powiadomienia mieszkańców o zamierzonym referendum zgodnie z art. 13 ustawy,

              6. sprawdzenie czy karty na których zbierano podpisy zawierają wszystkie informacje i dane o których mowa w art.14 ust.2 i 4 ustawy oraz czy zebrano wymaganą ilość podpisów mieszkańców pod wnioskiem o referendum.

Komisja stwierdziła, że powiadomienie o zamiarze wystąpienia z inicjatywą przeprowadzenia referendum lokalnego wpłynęło do Urzędu Miejskiego w Supraślu w dniu 02 sierpnia 2013 r. , natomiast wniosek o przeprowadzenie referendum został złożony w Urzędzie Miejskim w dniu 30 września 2013 r., a tym samym został spełniony warunek wynikający z art. 14 ust.1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym (Dz.U. z 2013 r. poz. 706).

Następnie Komisja stwierdziła, że wniosek został złożony przez uprawniony podmiot, tj. 20 mieszkańców gminy Supraśl. Zgodnie z art. 11 ust.2 ustawy z inicjatywą przeprowadzenia referendum na wniosek mieszkańców wystąpić może m.in. grupa co najmniej 15 obywateli, którym przysługuje prawo wybierania do organu stanowiącego danej jednostki samorządu terytorialnego.

Komisja ustaliła, że zarówno wniosek o przeprowadzenie referendum jak i powiadomienie o zamiarze przeprowadzenia referendum zostało podpisane przez te same 20 osób składające się na Inicjatora referendum. Wszystkie osoby wchodzące w skład Inicjatora referendum posiadają prawo wybierania do Rady Miejskiej w Supraślu, a ich nazwiska figurują w stałym rejestrze wyborców.

Zaproponowane przez Inicjatora Referendum pytanie referendalne zostało sformułowane w sposób następujący :

Czy jest Pan/Pani za podziałem Gminy Supraśl poprzez wydzielenie z części Gminy Supraśl nowej gminy - Gminy Grabówka o terytorium w granicach wyznaczonych przez obręby geodezyjne: Zaścianki, Sobolewo, Grabówka, Henrykowo, Sowlany obejmujących miejscowości: Zaścianki, Sobolewo, Krasny Las, Majówka, Zielona, Izoby, Stary Majdan, Grabówka, Henrykowo, Drukowszczyzna, Sowlany, a tym samym za wystąpieniem przez Radę Gminy w Supraślu z wnioskiem do Rady Ministrów o wydanie rozporządzenia w powyżej wskazanym zakresie ?

Komisja stwierdziła, że pytanie referendalne zostało sformułowane poprawnie i szczegółowo określiło proponowane zmiany w podziale terytorialnym państwa.

Na pierwszym posiedzeniu w dniu 10.10.2013 r. Komisja wystąpiła z wnioskiem do Pełnomocnika Inicjatora Referendum o przedstawienie dowodów na okoliczność zawiadomienia mieszkańców Gminy Supraśl w sposób zwyczajowo przyjęty (określony w Statucie Gminy), tj. poprzez obwieszczenia na tablicach i słupach ogłoszeniowych we wszystkich sołectwach, tablicy ogłoszeniowej oraz na stronie internetowej Urzędu Miasta w Supraślu, o przedmiocie zamierzonego referendum.

Komisja zapoznała się z przedstawionymi 10 zdjęciami i uznała że są nieczytelne, bez daty i miejsca ich wykonania. W związku z nieobecnością Pełnomocnika Inicjatora referendum na drugim posiedzeniu Komisja nie miała możliwości zadawania pytań w powyższej sprawie. Ponadto do Komisji wpłynęły oświadczenia sołtysów z sołectw: Ciasne, Ogrodniczki, Karakule, Cieliczanka, Surażkowo, Sokołda i Jałówka w których informują oni komisję że na terenie ich sołectw od 01 sierpnia 2013 do chwili obecnej nie było ogłoszeń o zamierzonym referendum i nikt do nich się nie zgłaszał celem wywieszenia na tablicach tych ogłoszeń. W gminie Supraśl jest 17 sołectw.

Ponadto ustalono, że Inicjator Referendum nie występował pisemnie o wyrażenie zgody, jak również nie informował kierownictwa Urzędu Miejskiego w Supraślu o wywieszeniu informacji o przedmiocie referendum na tablicy ogłoszeń w Urzędzie oraz na stronie internetowej urzędu.

Wobec powyższego Komisja stwierdziła, że Inicjator Referendum nie dopełnił obowiązku należytego poinformowania mieszkańców gminy Supraśl o przedmiocie zamierzonego referendum, zgodnie z art. 13 ustawy.

Komisja stwierdziła, że karty na których zbierano podpisy mieszkańców, ilość kart - 187, zawierają wszystkie elementy określone w art. 14 ust.2 ustawy, jednakże określenie przedmiotu referendum zostało sformułowane w następującej postaci: podział Gminy Supraśl poprzez wydzielenie z części Gminy Supraśl nowej gminy - Gminy Grabówka o terytorium w granicach wyznaczonych przez obręby geodezyjne: Zaścianki, Sobolewo, Grabówka, Henrykowo, Sowlany obejmujących miejscowości: Zaścianki, Sobolewo, Krasny Las, Majówka, Zielona, Izoby, Stary Majdan, Grabówka, Henrykowo, Drukowszczyzna, Sowlany, a tym samym wystąpienie przez Radę Gminy w Supraślu z wnioskiem do Rady Ministrów.

W ocenie Komisji tak sformułowany przedmiot referendum został określony w sposób nieprawidłowy. W świetle orzecznictwa sądów administracyjnych przedmiot referendum określony na kartach poparcia powinien mieć formę pytania. Wskazuje na to wyrok WSA w Krakowie z 10 lutego 2012 r. wydany w sprawie IIISA/Kr 121/12. Zgodnie z przytoczonym orzeczeniem: „… na karcie ma znaleźć się pytanie lub pytania lub zaproponowane warianty do wyboru, które będą stanowiły pytania (warianty) objęte samym głosowaniem. (…) Mieszkańcy dokonując poparcia wniosku w sprawie przeprowadzenia referendum muszą mieć pełną świadomość, że popierają referendum, którego przedmiotem jest konkretnie sformułowane pytanie…(…) Przyjęcie za dopuszczalną sytuację, w której na kartach poparcia mogłoby znaleźć się ogólnie sformułowana sprawa, w której ma być przeprowadzone referendum, a następnie samo referendum dotyczyłoby precyzyjnie określonego pytania byłoby nie tylko sprzeczne z ustawą o referendum, ale i niczym nieuzasadnione.(…) każdy mieszkaniec podpisując kartę winien dokładnie wiedzieć, jaki jest przedmiot referendum, a więc karta musi zawierać pytanie, bądź pytania lub warianty zaproponowane do wyboru. Tym samym nie jest dopuszczalna sytuacja, w której inicjator sam dokonuje określenia pytania (pytań lub wariantów zaproponowanych do wyboru), a mieszkańcy dokonują jedynie poparcia ogólnie zakreślonej sprawy, co do której ma zostać przeprowadzone referendum).”

W okolicznościach przedmiotowej sprawy Komisja stwierdziła, że mieszkańcy podpisujący karty poparcia nie mieli świadomości czy dokonując tego aktu wyrażają swoje poparcie czy też sprzeciw dla idei wydzielenia Gminy Grabówka z części gminy Supraśl. Nie wiedzieli bowiem jak przedmiot referendum będzie sformułowany w ostatecznym pytaniu referendalnym.

Ponadto w myśl przytoczonego wyżej wyroku WSA w Krakowie przedmiot referendum oprócz formy pytania powinien być identycznie określony na każdym etapie postępowania referendalnego.

Wobec powyższego Komisja uznała, że przedmiot referendum na kartach poparcia nie miał konkretnie sformułowanego pytania, co w świetle przytoczonego orzeczenia sądowego jest uchybieniem istotnym o charakterze nieusuwalnym w rozumieniu art. 16 ust. 5 ustawy.

Komisja dokonała również weryfikacji kart z podpisami pod względem zgodności danych osobowych z danymi zawartymi w ewidencji ludności i w stałym rejestrze wyborców Gminy Supraśl oraz czy karty z podpisami mieszkańców zawierają wszystkie niezbędne dane o których mowa w art. 14 ust.4 ustawy.

W wyniku weryfikacji 1.657 podpisów osób popierających wniosek o przeprowadzenie referendu lokalnego, Komisja uznała za prawidłowe 1.293 podpisów, natomiast 364 podpisów z powodu braku wymaganych danych o których mowa w art. 14 ust.4 ustawy Komisja nie uznała. Z uwagi na wymagane minimum, które wynosiło 1.123 podpisów - Komisja stwierdziła zebranie wymaganej ilości podpisów.

Biorąc pod uwagę wymienione wyżej uchybienia Komisja zwróciła się do Rady Miejskiej w Supraślu z opinią o odrzucenie wniosku mieszkanców o przeprowadzenie referendum.

Rada Miejska w Supraślu w pełni podziela opinię Komisji i uznaje przytoczone w niej wywody za własne.

W tym stanie rzeczy Rada Miejska w Supraślu podjęła uchwałę jak na wstępie.

  • OPINIA KOMISJI

do sprawdzenia, czy wniosek mieszkańców o przeprowadzenie referendum lokalnego

w przedmiocie podziału Gminy Supraśl poprzez wydzielenie z części Gminy Supraśl nowej gminy - Gminy Grabówka o terytorium w granicach wyznaczonych przez obręby geodezyjne: Zaścianki, Sobolewo, Grabówka, Henrykowo, Sowlany obejmujących miejscowości: Zaścianki, Sobolewo, Krasny Las, Majówka, Zielona, Izoby, Stary Majdan, Grabówka, Henrykowo, Drukowszczyzna, Sowlany, a tym samym wystąpienie przez Radę Gminy w Supraślu z wnioskiem do Rady Ministrów o wydanie rozporządzenia w powyżej wskazanym zakresie - odpowiada przepisom ustawy

- powołanej uchwalą Nr XXXVII/323/2013 Rady Miejskiej w Supraślu z dnia

7 października 2013 r.

W skład Komisji powołano następujących radnych :

            1. Józef Fiłonowicz

            2. Piotr Pankiewicz

            3. Daniel Sadowski

            4. Michał Kozłowski

            5. Tadeusz Karpowicz

            6. Wojciech Fiłonowicz

            7. Ludmiła Sawicka

            8. Dawid Sienkiewicz

Na Przewodniczącego Komisji wybrano Pana Wojciecha Fiłonowicza.

Komisja rozpoczęła pracę w dniu 10 października 2013 r. , a zakończyła w dniu 17 października 2013 r. O posiedzeniach komisji była zawiadamiana Pani Katarzyna Todorczuk - pełnomocnik Inicjatora Referendum.Ponadto w pracach Komisji uczestniczyli Sekretarz Gminy Pan Mariusz Żukowski oraz Radca Prawny Urzędu Miejskiego w Supraślu Pani Anna Nazarewicz.

Komisja badała czy wniosek mieszkańców odpowiada przepisom ustawy, a w szczególności:

              1. czy wniosek wpłynął w terminie określonym w art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym (Dz.U. z 2013 r. poz. 706) zwanej dalej ustawą - tj. w terminie 60 dni od złożenia powiadomienia o zamiarze przeprowadzenia referendum,

              2. czy wniosek został złożony przez uprawniony podmiot wskazany w art. 12 ust.2 ustawy,

              3. czy osoby w liczbie dwudziestu, wskazane jako inicjator referendum, które podpisały się pod wnioskiem o przeprowadzenie referendum są tymi samymi osobami, które podpisały się pod powiadomieniem złożonym w dniu 2 sierpnia 2013 r. do Burmistrza Supraśla o zamiarze przeprowadzenia referendum, a także czy osobom tym przysługuje prawo wybierania do Rady Miejskiej w Supraślu,

              4. sprawdzenie, czy pytanie referendalne w złożonym wniosku szczegółowo określa proponowane zmiany w podziale terytorialnym państwa na podstawie art. 4c ust.5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

              5. sprawdzenie, czy inicjator spełnił obowiązek powiadomienia mieszkańców o zamierzonym referendum zgodnie z art. 13 ustawy,

              6. sprawdzenie czy karty na których zbierano podpisy zawierają wszystkie informacje i dane o których mowa w art.14 ust.2 i 4 ustawy oraz czy zebrano wymaganą ilość podpisów mieszkańców pod wnioskiem o referendum.

Ad. pkt 1

Komisja stwierdziła, że powiadomienie o zamiarze wystąpienia z inicjatywą przeprowadzenia referendum lokalnego wpłynęło do Urzędu Miejskiego w Supraślu w dniu 02 sierpnia 2013 r. , natomiast wniosek o przeprowadzenie referendum został złożony w Urzędzie Miejskim w dniu 30 września 2013 r. , a tym samym został spełniony warunek wynikający z art. 14 ust.1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. o referendum lokalnym (Dz.U. z 2013 r. poz. 706).

Ad. pkt. 2

Komisja stwierdziła, że wniosek został złożony przez uprawniony podmiot, tj. 20 mieszkańców gminy Supraśl, tj. Inicjatora referendum. Zgodnie z art. 11 ust.2 ustawy z inicjatywą przeprowadzenia referendum na wniosek mieszkańców wystąpić może m.in. grupa co najmniej 15 obywateli, którym przysługuje prawo wybierania do organu stanowiącego danej jednostki samorządu terytorialnego.

Ad. pkt. 3

Komisja stwierdziła, że zarówno wniosek o przeprowadzenie referendum jak i powiadomienie o zamiarze przeprowadzenia referendum zostało podpisane przez te same 20 osób składające się na Inicjatora referendum. Wszystkie osoby wchodzące w skład Inicjatora referendum posiadają prawo wybierania do Rady Miejskiej w Supraślu, a ich nazwiska figurują w stałym rejestrze wyborców. Ponadto Inicjator referendum upoważnił Panią Katarzynę Todorczuk jako pełnomocnika Inicjatora, a złożony przez Pełnomocnika Inicjatora Referendum Panią Katarzynę Todorczuk, której również przysługuje prawo wybierania do Rady Miejskiej w Supraślu.

Ad. pkt. 4

Zaproponowane przez Inicjatora Referendum pytanie referendalne zostało sformułowane w sposób następujący :

Czy jest Pan/Pani za podziałem Gminy Supraśl poprzez wydzielenie z części Gminy Supraśl nowej gminy - Gminy Grabówka o terytorium w granicach wyznaczonych przez obręby geodezyjne: Zaścianki, Sobolewo, Grabówka, Henrykowo, Sowlany obejmujących miejscowości: Zaścianki, Sobolewo, Krasny Las, Majówka, Zielona, Izoby, Stary Majdan, Grabówka, Henrykowo, Drukowszczyzna, Sowlany, a tym samym za wystąpieniem przez Radę Gminy w Supraślu z wnioskiem do Rady Ministrów o wydanie rozporządzenia w powyżej wskazanym zakresie ?

Komisja stwierdziła, że pytanie referendalne zostało sformułowane poprawnie i szczegółowo zaproponowało proponowane zmiany w podziale terytorialnym państwa.

Ad. pkt. 5

Na pierwszym posiedzeniu w dniu 10.10.2013 r. Komisja wystąpiła z wnioskiem do Pełnomocnika Inicjatora Referendum o przedstawienie dowodów na okoliczność zawiadomienia mieszkańców Gminy Supraśl w sposób zwyczajowo przyjęty (określony w Statucie Gminy), tj. poprzez obwieszczenia na tablicach i słupach ogłoszeniowych we wszystkich sołectwach, tablicy ogłoszeniowej oraz na stronie internetowej Urzędu Miasta w Supraślu, o przedmiocie zamierzonego referendum.

Na drugim posiedzeniu Komisji, w dniu 17.10.2013 r., nie uczestniczyła Pełnomocnik Inicjatora Referendum Pani Katarzyna Todorczuk. Pełnomocnik był powiadomiony o terminie komisji. Dnia 17-10-2013r, jak wynika z relacji Pana Mariana Brajczewskiego - pracownika obsługi Rady Miejskiej, Pani Katarzyna Todorczuk przebywała w Urzędzie Miejskim w Supraślu. Powiadomiła go, że nie będzie obecna na posiedzeniu Komisji. Dowody w postaci 10 kart ze zdjęciami (zał. nr 1) zostały dostarczone Komisji za pośrednictwem radnej Pani Ludmiły Sawickiej. Komisja zapoznała się z przedstawionymi dowodami, jednak zakwestionowała ich wiarygodność. Podniosła, że zdjęcia są nieczytelne, bez daty i miejsca ich wykonania. W związku z nieobecnością Pełnomocnika Inicjatora referendum Komisja nie miała możliwości zadawania pytań w powyższej sprawie. Ponadto do Komisji wpłynęły oświadczenia sołtysów z sołectw: Ciasne, Ogrodniczki, Karakule, Cieliczanka, Surażkowo, Sokołda i Jałówka (zał. nr 2)w których informują komisję że na terenie ich sołectw od 01 sierpnia 2013 do chwili obecnej nie było ogłoszeń o zamierzonym referendum i nikt do nich się nie zgłaszał celem wywieszenia na tablicach tych ogłoszeń. W gminie Supraśl jest 16 sołectw.

Na pytanie członków Komisji Sekretarz Gminy Pan Mariusz Żukowski poinformował, że Inicjator Referendum nie występował do niego o wyrażenie zgody, jak również nie informował o wywieszeniu informacji o przedmiocie referendum na tablicy ogłoszeń w Urzędzie Miejskim w Supraślu.

Wobec powyższego Komisja stwierdziła, że Inicjator Referendum nie dopełnił obowiązku należytego poinformowania mieszkańców gminy Supraśl o przedmiocie zamierzonego referendum - zgodnie z art. 13 ustawy.

Ad. pkt 6

Komisja stwierdziła, że karty na których zbierano podpisy mieszkańców, ilość kart - 187, zawierają wszystkie elementy określone w art. 14 ust.2 ustawy, jednakże określenie przedmiotu referendum zostało sformułowane w następującej postaci: podział Gminy Supraśl poprzez wydzielenie z części Gminy Supraśl nowej gminy - Gminy Grabówka o terytorium w granicach wyznaczonych przez obręby geodezyjne: Zaścianki, Sobolewo, Grabówka, Henrykowo, Sowlany obejmujących miejscowości: Zaścianki, Sobolewo, Krasny Las, Majówka, Zielona, Izoby, Stary Majdan, Grabówka, Henrykowo, Drukowszczyzna, Sowlany, a tym samym wystąpienie przez Radę Gminy w Supraślu z wnioskiem do Rady Ministrów.

W ocenie Komisji tak sformułowany przedmiot referendum został określony w sposób nieprawidłowy. W świetle orzecznictwa sądów administracyjnych przedmiot referendum określony na kartach poparcia powinien mieć formę pytania. Wskazuje na to wyrok WSA w Krakowie z 10 lutego 20122 r. wydany w sprawie IIISA/Kr 121/12. Zgodnie z przytoczonym orzeczeniem: „… na karcie ma znaleźć się pytanie lub pytania lub zaproponowane warianty do wyboru, które będą stanowiły pytania (warianty) objęte samym głosowaniem. (…) Mieszkańcy dokonując poparcia wniosku w sprawie przeprowadzenia referendum muszą mieć pełną świadomość, że popierają referendum, którego przedmiotem jest konkretnie sformułowane pytanie…(…) Przyjęcie za dopuszczalną sytuację, w której na kartach poparcia mogłoby znaleźć się ogólnie sformułowana sprawa, w której ma być przeprowadzone referendum, a następnie samo referendum dotyczyłoby precyzyjnie określonego pytania byłoby nie tylko sprzeczne z ustawą o referendum, ale i niczym nieuzasadnione.(…) każdy mieszkaniec podpisując kartę winien dokładnie wiedzieć, jaki jest przedmiot referendum, a więc karta musi zawierać pytanie, bądź pytania lub warianty zaproponowane do wyboru. Tym samym nie jest dopuszczalna sytuacja, w której inicjator sam dokonuje określenia pytania (pytań lub wariantów zaproponowanych do wyboru), a mieszkańcy dokonują jedynie poparcia ogólnie zakreślonej sprawy, co do której ma zostać przeprowadzone referendum).”

W okolicznościach przedmiotowej sprawy Komisja stwierdziła, że mieszkańcy podpisujący karty poparcia nie mieli świadomości czy dokonując tego aktu wyrażają swoje poparcie czy też sprzeciw dla idei wydzielenia Gminy Grabówka z części gminy Supraśl. Nie wiedzieli bowiem jak przedmiot referendum będzie sformułowany w ostatecznym pytaniu referendalnym.

Ponadto w myśl przytoczonego wyżej wyroku WSA w Krakowie przedmiot referendum oprócz formy pytania powinien być identycznie określony na każdym etapie postępowania referendalnego.

Wobec powyższego Komisja uznała, że przedmiot referendum na kartach do głosowania nie miał konkretnie sformułowanego pytania, co w świetle przytoczonego orzeczenia sądowego jest uchybieniem istotnym o charakterze nieusuwalnym w rozumieniu art. 16 ust. 5 Ustawy.

Weryfikację kart z podpisami pod względem zgodności danych osobowych z danymi zawartymi w ewidencji ludności i w stałym rejestrze wyborców Gminy Supraśl, dokonywali członkowie Komisji przy pomocy pracowników Referatu Spraw Obywatelskich Urzędu Miejskiego w Supraślu. Wszyscy członkowie Komisji otrzymali upoważnienia do wglądu do danych osobowych na czas pracy komisji.

W wyniku weryfikacji 1.657 podpisów osób popierających wniosek o przeprowadzenie referendu lokalnego, Komisja uznała za prawidłowe 1.293 podpisów, natomiast 364 podpisów z powodu niespełnienia wymagań o których mowa w art. 14 ust.4 ustawy, Komisja nie uznała.

Ponieważ wymagane minimum wynosi 1.123 podpisów - Komisja stwierdza zebranie wymaganej ilości podpisów.

Z uwagi na powyższe Komisja wnosi do Rady Miejskiej o odrzucenie wniosku mieszkańców o przeprowadzenie referendum.

  • Przewodniczący Komisji

  • Wojciech Fiłonowicz

0x01 graphic

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Supraślu

Wytwarzający/odpowiadający: Marian Brajczewski

Wprowadzający: Marian Brajczewski

Data modyfikacji: 2013-11-22

Opublikował: Magdalena Angelika Szymańska- Smarżewska

Data publikacji: 2013-11-22